Scouts

De speltak Jongens-Scouts bestaat uit jongens in de leeftijd van 11 tot en met 15 jaar. Omdat onze scoutinggroep een luchtscoutinggroep is besteden wij extra aandacht aan het onderwerp luchtvaart.

We hebben iedere zaterdag opkomst van 13:00 uur tot en met 16:30 uur. Iedere opkomst wordt gestart met het ‘openen’. Tijdens het openen hijsen wij de vlag, wordt de wet voorgelezen, lezen we uit de Bijbel en een kort gebed. Na het openen hebben wij altijd een gevarieerd programma, zoals sport &spel, pionieren, primitief koken, kaart & kompas, enz. Tijdens de verschillende programma’s proberen we altijd veel plezier en lol met elkaar te hebben.

Onze speltak is verdeeld in verschillende groepjes, genaamd bemanningen. De naam bemanningen komt uit de luchtvaart. Binnen een bemanning is er ook een 1e en 2e piloot. Deze 1e en 2e piloot begeleiden en helpen de rest van de bemanning. Iedere bemanning heeft ook zijn eigen naam. Deze namen zijn van vliegtuigen of helikopters afkomstig, namelijk Chinooks, Spitfires, Apaches, Wolfhounds en de TomCats.

Zodra je bij onze groep komt, moet je voordat je een volledig scoutfit mag dragen eerst worden geïnstalleerd. Deze installatie gebeurd niet zomaar, hiervoor moet je eerst aan de installatie eisen hebben voldaan.

Ook hebben wij buiten de gewone opkomsten speciale opkomsten. Dit zijn bijvoorbeeld Jota-Joti , Regionale Scouting Wedstrijden, proefkamp, Zomerkamp.

De Jota-Joti vind altijd in het derde weekeind van oktober plaats. Jota-Joti staat voor Jamborie On The Air en Jamborie On The Internet. Tijdens dit weekeind staat communicatie centraal. De Jota-Joti is een wereldwijde activiteit van scouting. Tijdens dit weekeind worden er altijd contacten gelegd met andere scouts binnen Nederland of over de hele wereld.

In maart doen wij meestal mee met de RSW (Regionale Scouting Wedstrijden). Dit zijn wedstrijden per regio tussen de verschillende scoutinggroepen.

Proefkamp is altijd met Hemelvaart. Dit kamp is ervoor om alles voor te bereiden voor het zomerkamp. Tijdens het proefkamp kamperen we in tenten op ons eigen terrein.

Als afsluiting van het seizoen gaan we altijd op zomerkamp. Dit kamp vindt in de eerste week van de zomervakantie (van de basisschool) plaats. Tijdens dit kamp slaapt iedere bemanning in zijn eigen tent. Een belangrijk onderdeel van dit kamp is de hike. Dit is meestal een tocht van 2 dagen. Je moet dan zelf al je bagage meenemen in een rugzak. ’s Avonds overnacht je meestal in een zelfgemaakt tentje van een meegebracht zeiltje. Ook proberen we met enige regelmaat tijdens kamp te gaan vliegen. Dit doen we meestal in een sportvliegtuigje, bijvoorbeeld een Cessna.

Contact opnemen met de leiding van de Jongens Scouts

Klik hier om in te schrijven of voor informatie over de wachtlijst