Explorers

De jongeren van 15 tot en met 18 jaar worden ‘explorers’ genoemd bij scouting. Zij organiseren hun eigen activiteiten, zoals een expeditie in het binnen- of buitenland. Denk aan zwerven in Zweden, op kamp in Luxemburg of zeilen in Zeeland. Ook organiseren ze spectaculaire evenementen, uitdagende outdooractiviteiten en als klap op de vuurpijl runnen ze gezamenlijk hun eigen afdeling. De explorers maken hun eigen programma en zorgen dat de gehele groep explorers (afdeling) goed loopt. Ze regelen bijvoorbeeld de financiën van hun afdeling en verdiepen zich in verschillende vaardigheden. Het gebruik van activiteitengebieden (verzamelingen van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen) zorgt voor variatie in het programma. Ook kunnen ze ervoor kiezen om meerdere opkomsten te besteden aan een project. Explorers hebben geen leiding meer, maar begeleiding die advies geeft en motiveert als dat nodig is. Zo leren ze om te gaan met verantwoordelijkheden, ontwikkelen ze zich en worden ze zelfstandig.

Wat doen we zoal?

Ons programma wijkt qua onderdelen niet veel af van bijvoorbeeld de verkenners. Denk bij deze onderdelen dus aan EHBO, sport en spel, kaart en kompas en dergelijke. De invulling van de zaterdagmiddag is wel iets anders: we openen om 2 uur, daarna bespreken we onder het genot van een bakje koffie of fris het programma van die dag, voorbereidingen voor komende opkomsten en natuurlijk de laatste nieuwtjes. Vervolgens gaan we gewoon aan de slag met het programma. Rond half 6 sluiten we, daarna kan iedereen nog even blijven hangen voor een drankje.

Ook houden we geregeld een overnachting op het clubhuis, dat kan bijvoorbeeld zijn als we de sinterklaasopkomst van de welpen organiseren, een filmavond houden of ons eigen hok weer een keer in de verf willen zetten.

In de zomer gaan we ook met z’n allen op kamp en dan valt in principe in dezelfde week als dat van de andere speltakken (dat is de eerste week van de basisschoolvakanties). Als explorergroep gaan we dan meestal naar het buitenland, bijvoorbeeld Luxemburg of Duitsland. Daarbij huren we vaak een busje of een aanhanger zodat we daar mobiel zijn, en de ouders niet een hele dag heen en weer hoeven te rijden.

Contact opnemen met de leiding van de Explorers

Klik hier om in te schrijven of voor informatie over de wachtlijst